Hur mår du?

 

-Hur mår du?

-Jo tack, det är bra!

-Härligt.

-Hur är det själv?

-Jodå, det är bra med mig också.


Hur mår du? Allt bra? Hur har dagen varit? Simpla ord, inte sant? Hur ofta får du höra dessa ord? Dagligen, troligtvis. Hur ofta är det du som ställer frågan? Och ännu viktigare, hur ofta vill du veta? Hur ofta är du beredd på att faktiskt få höra svaret?
Jag läste i tidningen för ett tag sedan att den vanligaste fråga som ställs är ’’ vad blir det för mat?’’ strax därefter kommer frågan ’’hur mår du?’’ Det är konstigt egentligen..,hur en sån personlig fråga faktiskt kan ställas så ofta. Träffar du en bekant på bussen är det förmodligen det första du frågar. Hur är det med dig?
Vissa dagar är bra, medans andra faktiskt är lite sämre. Ibland mår man rent utav dåligt. Ändå så kommer svaret som på ackord. Jo, det är bra med mig!
Varför har en sådan personlig och faktiskt viktig fråga blivit en artighetsfras? Varför frågar man om man egentligen inte vill veta svaret? Varför frågar man när man inte ens brys sig? Det känns falskt. Det är ju bara tomma ord. Tomma ord som du vräker ur dig av artighet. Svaret är ju egentligen också lika falskt. Svaret har inge värde, precis som frågan. Hur kan det vara så?


Det är som om att jag desperat skriver ett inlägg för att få folk att fråga hur jag mår. För att de skulle ligga ett simpelt budskap i inlägget, som om ni skulle kunna läsa mellan raderna och förstå att jag inte alls mår bra.
Men så är det inte. Jag är lycklig och jag skrattar. Så om ni faktiskt hade undrat, undrat på riktigt, så hade svaret varit detsamma, för om jag faktiskt ska svara, svara på riktigt, så mår jag bra. Jag mår ofta mer än bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0